GT3
Počítejte s Fordem

Ford GT je jako testovací zkumavka. Pomůže s vývojem moderních technologií využitelných i v běžných vozech

 
GT3

Je nádherný, je drahý, je pekelně rychlý…Nový Ford GT bychom mohli onálepkovat tisícem a jedním superlativem. Co už se ale moc neví (resp. člověk si to hned neuvědomí), je jeho mimořádně důležitá role při vývoji a testování moderních technologií. Často se přitom jedná o technologie s potenciálem využití i u zcela běžných vozů, ne jen u supersportu s cenovkou nad 10 miliony korun a se stěží čtyřciferným počtem vyrobených kusů.

Cvičiště pro vývojáře

Raj Nair, vrchní technický ředitel automobilky a zároveň výkonný viceprezident pro vývoj, shrnul projekt Fordu GT započatý v roce 2013 do třech stěžejních bodů.

Prvním z nich bylo vytvořit jakési cvičiště, na kterém by si mohli vývojáři a inženýři vyzkoušet pokroková technická řešení, která by u jiných modelů byla nemyslitelná. Jednalo se především o technologie v motoru a dále také aerodynamiku.

Druhým bodem bylo posunout hranice využití pokročilých odlehčených materiálů (např. uhlíkových vláken). Často přitom nejde jen o to, že auto takříkajíc “zhubne” nějaký ten kilogram. V případě Fordu GT byli inženýři díky uhlíkovým vláknům schopní vymodelovat karoserii tak, jak by jim to ocel a dokonce ani hliník neumožnily. To se týká např. charakteristické vzpěry spojující střechu se zadním blatníkem, která zase pomohla snížit aerodynamický odpor.

Třetí bod pak byl poměrně prozaický. O tom, že Ford GT patří na absolutní špičku toho, co kdy bylo v automobilovém průmyslu vytvořeno, mělo svědčit to, že vyhraje legendární 24hodinovku sportovních vozů v Le Mans (což se skutečně stalo).

Když turbo přestává být turbem

Výsledkem snažení detroitských hlav je nejen nejsilnější přeplňovaný motor EcoBoost všech dob (482 kW, 745 N.m.), který i přes skromný objem svých šesti válců činící “pouhých” 3,5 litru nabízí akceleraci z nuly na sto za 3 vteřiny.

Agregát se navíc podařilo vyladit tak, že jako řidič v podstatě nepoznáte, že máte pod kapotou turbodmychadla. Mamutí práci zde totiž odvádí anti-lag systém, který udržuje otáčky turba i plnící tlak i tehdy, když řidič nemá sešlápnutý pedál plynu. Tím se v zásadě eliminuje tzv. turbo efekt.

Ultramoderní technologie do běžných vozů

Jestli je Ford Mustang běžný vůz, je asi otázka, na kterou se dá odpovědět všelijak. Rozhodně ale nejde o tak exkluzivního exota, jakým je Ford GT. Přitom právě v ikonickém pony caru našel využití digitální panel s možností personalizace ve třech režimech. Nastavitelné jízdní režimy, kterými disponuje Ford GT, se pak přenesly i do nového Focusu RS a brzy je má dostat dokonce i Fiesta ST s pořizovací cenou pod půl milionem korun.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016