1481644737067aa
Počítejte s Fordem

Ford F-150 Raptor na dynamometru. V6 EcoBoost pracuje, jak má

 
1481644737067aa

Firmu Hennessy zná každý milovník luxusních koňaků. Pokud však mezi poslední a předposlední písmenko jejího názvu vložíme “e”, přeneseme se z prostředí pařížské kavárenské grácie do Texasu. Ano, řeč je o Hennessey Performance – známém automobilovém úpravci, v jehož portfoliu najít stroj pod 500 koní je snad ještě těžší než příslovečnou jehlu v kupce sena. A právě tenhle ten Hennessey se na dynamometru podíval pod pokličkou motoru 3,5 V6 EcoBoost, který roztáčí kola Fordu F-150 Raptor.

Když 6 je víc než 8

Když Ford přišel před zhruba dvěma lety s tím, že mamutí osmiválec o objemu 6,2 litru nahradí v nejsilnější verzi legendárního modelu F-150 šestiválcovým třiapůllitrem EcoBoost, byl skoro oheň na střeše. Tradicionalisté byli na poplach a vzývali snad samo nebe, aby v Detroitu své plány přehodnotili.

Ono je to těžké. Osmiválec byl léty prověřený poctivý sluha, který v Raptoru odváděl práci na jedničku. Nicméně byl na dnešní poměry celkem nenasytný, těžký a i jeho výkonové schopnosti se z naprosto úžasných postupně měnily jen na úžasné, aby nakonec zůstaly pouze velmi dobré. Byť samozřejmě 410 koní je stále solidní kláda. O tom žádná.

Na šestiválec se snášela kritika. Hennessey ale dokazuje, že byla nemístná

Třebaže vyniká nový V6 i přes nižší počet válců a dokonce výrazně nižší objem lepšími parametry než původní V8, řada fanoušků k němu stále přistupuje s nevolí.

Což je škoda. Jak totiž ukázali v Hennessey, Raptor s V6 pod kapotou se rozhodně nemá za co stydět. Ford u nové generace nejsilnější “efstopadesátky” deklaruje výkon 450 koní. 

V Texasu na dynamometru na zadních kolech naměřili přesně 365 koní, což je hodnota s rezervou plně odpovídající tomu, co udává modrý ovál. Nesmíme totiž zapomínat, že výkon uváděný v technickém průkazu je výkon přímo výstupu na klikové hřídeli. Než se přenese na kola, klesne vlivem ztrát o nějakých 20 procent.

A i tady odvedl Raptor dobrou práci. Vzhledem k obřím kolům a terénním pneumatikám mohla být ztráta klidně o dalších 5 procent vyšší.

A co zvuk?

Ok, výkonově tedy menší EcoBoost starší V8 překonává. Ovšem co zvuk? Nezní V6 příliš umírněně? Nutno říct, že zvukový projev je vždy velmi subjektivní. Někdo preferuje hrozivé dunění starších V8, někdo má rád “bzučivost” vysokootáčkových agregátů.

No a někomu může vyhovovat třeba charakteristický projev Škody 120l. Nejlépe asi uděláte, když si motor pustíte a posoudíte sami.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016