CR8
Počítejte s Fordem

Povinné ručení podle stylu jízdy a počtu najetých kilometrů? Zanedlouho možná realita

 
CR8

Aktuálně o výši povinného ručení rozhoduje především typ auta (především pak objem motoru), řidičské kvality měřené počtem zaviněných škodných událostí a pak také bydliště. Stojaté vody českého pojišťovnického rybníčku ale dost možná zanedlouho zčeří vítr přicházející ze Skandinávie. Norská firma se totiž chystá řidičům do aut montovat chytrou krabičku, která bude sledovat, jestli dodržují předpisy. Pokud ano, čeká je sleva z povinného ručení.

Neustále pod drobnohledem

Vyvolat revoluci na (nejen) českém trhu s povinným ručení se chystá technologická firma Telemotix z norského Trondheimu. Ta vyrábí speciální chytré krabičky, které dokáží monitorovat, jak se řidič na cestě chová. Krabička pozná podle GPS jak často řidič jezdí, jaký je jeho jízdní styl, zda a kde překračuje rychlost, jak prudce brzdí atd. 

Řidičům, kteří toho moc nenajezdí (a logicky je u nich statisticky nižší riziko nehody), případně těm, kdo jezdí podle předpisů, by pak pojišťovna nabídla slevu z běžné sazby povinného ručení.

A třebaže se nápad může jevit jako mimo mísu (kdo by si dal do auta dobrovolně sledovací zařízení, které jej napráská při každém prohřešku?), dost možná jej řada motoristů uvítá. Citelná finanční úspora je totiž často více než přesvědčivým argumentem.

Pojišťovny mají zájem

Telemotix sama o sobě povinné ručení nenabízí. Pouze nabízí pojišťovnám své produkty. Produkty, pomocí nichž o svých klientech pojišťovny získají informace, o kterých by se jim jinak možná ani nesnilo. A zájem je o chytrou krabičku podle všeho velký. Zda nakonec dohoda Norů s některou z českých pojišťovacích institucí klapne, je zatím těžké odhadovat. Pokud ano, půjde o poměrně znatelné rozvíření jinak stojatých vod českého pojišťovnictví.

Chystá se invaze svátečních řidičů?

Už v autoškole jsme se učili, že pomalu neznamená automaticky bezpečně a naopak že rychlost ještě nutně nesvědčí o sebevražedném úsilí. V kontextu toho je docela nabíledni ptát se, jakým způsobem by mohlo případné rozšíření sledovacího zařízení z dílny seveřanů ovlivnit chování českých motoristů.

Nezaplaví naše silnice sváteční jezdci, kteří se budou i mimo město loudat sedmdesátkou místo devadesátky (co kdyby se někde za zatáčkou přece jen ta sedmdesátka objevila…), předjíždění se budou vyhýbat jako čert kříži (a to včetně předjíždění traktorů – co kdyby přitom náhodou museli na plyn šlápnout razantněji, než kolik umožňují tabulky pojišťovny…) a na semaforech budou brzdit i tehdy, svítí-li zelená (ano, podle všeho se bude pokutovat i prudší brzdění…).

Možná bude nakonec všechno trochu jinak a ke drezúře, kterou nápad evokuje, nedojde. Rozhodně bude ale vývoj v této oblasti zajímavé sledovat.

90 % motoristů doplácí na úzkou skupinu hříšníků

Uznáváme, že v předešlých odstavcích jsme se na novinku z dílny firmy Telemotix dívali mírně skrze prsty. Na druhou stranu je třeba říci, že jde o dobře myšlenou snahu o jakési zrovnoprávnění dobrých a špatných řidičů. Faktem totiž je, že existuje poměrně úzká skupina řidičů (pojišťovny většinu udávají cifry kolem 10 %), kteří se na celkovém vyplaceném škodném plnění podílejí stejným dílem jako zbytek. Jednoduše totiž bourají jako na běžícím páse.

V praxi to znamená, že pokud by se pojišťovnám podařilo “odfiltrovat” těchto 10 % motoristických recidivistů, mohlo by to povinné ručení pro ostatní zlevnit o polovinu. A to je argument, na který možná řada řidičů zabere.

Velkého bratra zatím do aut montuje pouze Uniqa

Moc se o tom neví, ale chytrá krabička od firmy Telemotix už v Česku určitého hodně osekaného kamaráda má. Je jím modul SafeLine od pojišťovny Uniqa. Ten dokáže monitorovat počet najetých kilometrů a v závislosti na něm pak klientovi vypočítá nejen cenu povinného ručení, ale také dalších produktů. Žádné další funkce však SafeLine nemá. Rozhodně nekontroluje, zda prudce nebrzdíte či zda nejedete v obci šedesátkou.

O přesné metodě kalkulace můžeme jen spekulovat

Model je založený na tom, že o vás jako řidiči pojišťovna dostane celou řadu údajů. Na základě nich by pak měla vyhodnotit vaši motoristickou (ne)bezpečnost. Pokud nastavenými kritérii projdete, měla by vám pojišťovna na konci roku vrátit určitou část povinného ručení. Pokud ne, máte smůlu.

O tom, jak přesně budou kritéria nastavena, můžeme nicméně jen spekulovat. Docela by nás třeba zajímalo, jak to bude se zrychlováním a zpomalováním. Prudké sešlápnutí plynu – podobně jako brzdy – by podle všeho nemělo být žádoucí z důvodu údajných sklonů k agresivitě či impulzívnímu jednání. No, vysvětlujte to majiteli třeba takového nového Fordu Mustang V8 či Focusu RS


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016