AV4
Počítejte s Fordem

Ford a jeho samořídící vůz: žádné pedály, žádný volant, prototyp do roku 2021

 
AV4

Zástupci modrého oválu nedávno přišli s vyjádřením, že by do roku 2021 chtěli postavit zcela autonomní vozidlo. Nemělo by volant (proč taky?) ani pedály (k čemu?). Co by naopak mělo, alespoň tedy podle Fordu, by byla schopnost řídit nesrovnatelně bezpečněji než lidé. A to není všechno. Zcela autonomní vozidla pak by otevřela nebývalý prostor pro dopravu dětí, invalidních osob či třeba osob bez řidičského průkazu.

Vývoj, který povede k tomu, že se z řidiče stane zbytečnost…

Ford přišel před pár dny s plánem na postavení zcela autonomního vozu. Ten by měl být hotový do roku 2021 a měl by v sobě implementovat autonomní technologii 4. a 5. stupně, tedy takovou, která dokáže s vozidlem “operovat” bez nutnosti jakéhokoliv zásahu ze strany řidiče. Pasažér by jednoduše nastoupil, na palubním počítači by naklepal souřadnice cílového místa a pak už by jen sledoval, jak cesta ubíhá. Díky plně autonomnímu režimu by v autě měl chybět volant a pedály, což by zcela jistě nabídlo i nové možnosti řešení interiéru.

Netušené možnosti přepravy aneb k čemu řidičák?

Plně autonomní vozidlo by umožnilo celou řadu věcí, o kterých se nám zatím ani nezdá. Milovníci pátečních dýchánků, při kterých se nešetří pivem či vínem, by rázem nepotřebovali taxík, ani by nemuseli nervózně přešlapovat s alkoholtesterem v ruce. Pro invalidní osoby by ze dne na den nemusela jezdit sanitka a, čistě teoreticky, by v takových autech mohli jezdit i děti školou povinné. Je vůbec otázkou, zda by se ještě vydávaly řidičské průkazy tak, jak je dnes známe…

Pro bezpečné silnice

Až 90 % všech dopravních nehod je dle některých statistik způsobených chybou řidiče. Ford si od plně autonomního vozidla slibuje, mimo jiné, výrazné snížení nehodovosti a úmrtnosti na silnicích. Umělá inteligence se totiž neunaví, nemá tendenci pokoušet své možnosti ani se předvádět před vrstevníky a měla by tedy být, ze své podstaty, výrazně bezpečnější než lidský mozek. A autonomní vozy by uvítaly i přepravní společnosti. Zcela by jim totiž odpadly náklady na řidiče.

Souboj s Teslou

S podobným plánem přišla už před pár lety progresivní Tesla a jako deadline si stanovila už rok 2018. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se Elonu Muskovi a spol. povede. Tak jako tak bude Ford pokračovat ve svém vlastním výzkumu, jehož plody by se měly, tak jako je u modrého oválu už více než století tradicí, dostat i mezi širokou veřejnost. Což se třeba Tesle zatím ne úplně daří.

Do autonomních technologií míří velké investice

Ford není na poli autonomních technologií žádným nováčkem. Možná si ještě pamatujete na náš článek o jeho testování umělé automobilové inteligence ve spolupráci s University of Michigan, které proběhlo v simulovaném městečku Mcity. Modrý ovál plánuje, soudě podle vyjádření jeho ředitele pro výrobu, v následujících tří letech ztrojnásobit investice plynoucí do asistenčních technologií a rozšířit kapacity svého výzkumného zařízení o šestinu.

Příští desetiletí bude dle špiček Fordu desetiletím, ve kterém bude hrát prim automatizace. Autonomní systémy by pak mohly sehrát podobnou roli, kterou sehrála montážní linka v době Henryho Forda.

Ford má nově pod křídly řadu zajímavých start-upů

Ford při vývoji autonomních technologií spolupracuje s řadou technologických firem a institucí. Patří sem na příklad:

  • izraelská společnost SAIPS, jejíž specializací je 3D mapování a počítačové vidění
  • společnost Velydone se sídlem v Silicon Valley, která patří mezi lídry v oblasti senzorů
  • společnost Nirenberg Neuroscience LLC zkoumající, mimo jiné, podobnosti lidského a strojového vidění
  • společnost Civil Maps se sídlem v Berkeley v Kalifornii, která se zaměřuje taktéž na 3D mapování

Právní aspekty autonomního řízení

Vraťme se ale nyní nohama na zem. Je jasné, že v roce 2021 po našich silnicích žádná vozidla bez řidiče jezdit nebudou. Ostatně i Ford říká bez okolků, že prototyp nebude v počáteční fázi dostupný běžným zákazníkům. Stále totiž zůstává nevyřešená celá řada právních aspektů kolem autonomních vozů – kdo bude odpovědný za případnou nehodu a úhradu škody, zda nebude hrozit hackerský útok na ně, kdo všechno bude mít právo je využívat (budou to např. i pětileté děti?) apod.

Nicméně i přesto je jasné, že se automobilový svět velmi aktivně připravuje na chvíli, kdy se z řidiče stane v podstatě přežitek, a my bychom se asi měli pomalu začít připravovat taky.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016