FordFocusRS_01
Počítejte s Fordem

Chystá se bič na driftovací režim u Fordu Focus RS? Australané zvažují svolávací akci a jeho zákaz

 
FordFocusRS_01

Fanoušci rychlého svezení a sportovních skopičinek za volantem asi následující řádky neprojdou bez emocí. Nedávno totiž světovými médii probleskla zpráva o australských dopravních expertech, kteří bijí na poplach proti driftovacímu módu v novém Focusu RS. Argumentují jeho nebezpečností a volají po svolání všech Focusů RS v Austrálii a zablokování tohoto režimu.

Ford se bez boje nedá

O Austrálii kdysi kdosi řekl, že je to nejnudnější země na světě. A ať už byly pohnutky k takovému tvrzení jakékoliv, dost možná je, jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. U protinožců totiž platí dost možná nejpřísnější zákony proti smykování a driftování na světě a za provozování těchto aktivit vám zde může policie auto klidně zabavit.

To však některým místním nestačí a jdou dále. Místní bezpečnostní experti a Sdružení chodců bijí na poplach. Nelíbí se jim totiž driftovací režim nového Focusu RS. Ten je dle jejich názoru snadno zneužitelný a nezkušené řidiče může rychle proměnit v nebezpečné chuligány. Apelují proto na modrý ovál, aby vozy svolal a driftovací režim zablokoval. Automobilka to ale, z celkem pochopitelných důvodů, odmítá.

Driftovací režim je určen na trať

Ačkoliv může návrh některých Australanů působit zvláštně až úsměvně, člověk jejich obavy do určité míry chápat musí. Focus RS je ostrý stroj a v driftovacím režimu chyby nezkušených řidičů skutečně trestá. Ostatně i proto se v kabině vozu nachází viditelné upozornění na to, že je driftovací režim možné zapnout výhradně na uzavřené trati.

Potyčku s australskými slušňáky zažil i Mustang

Není to poprvé, co si Ford v Austrálii takříkajíc volají na kobereček. V roce 2014 místní uspěli při stížnosti na Line Lock systém Fordu Mustang. Jde o jakousi elektronickou brzdu předních kol, která umožní rychlé protočení zadních kol na místě provázené mohutným oblakem z pálících se pneumatik (tzv. burn-out). Aktuálně nabízené Mustangy v Austrálii již tuto funkci nemají.

Zvítězí zdravý rozum?

Dobrou zprávou je, že se v ČR ani v Evropě o žádném podobném zákazu nejedná. Focus RS tedy, alespoň doufejme, nikdy nepřijde o jeden z prvků, který ho dělá unikátním.

I tak bude ale zajímavé sledovat, jak se nakonec situace v Austrálii vyvine. Dojde-li k soudnímu sporu a Ford bude nakonec muset přece jen driftovací režim zablokovat, půjde i přes geografickou a legislativní specifičnost Austrálie o poměrně důležitý precedens, jehož dopady se mohou, byť třeba v pozměněné formě, přenést i na starý kontinent. Tak doufejme, že zvítězí zdravý rozum a že v Austrálii pochopí, že je nejdůležitějším bezpečnostním prvkem v autě jeho řidič. A toho zatím – možná bohužel, možná bohudík – zakázat nemohou.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016