EcoBlue
Počítejte s Fordem

TDCi končí. Nahradí je nová generace ještě úspornějších a ekologičtějších dieselů EcoBlue

 
EcoBlue

Motory TDCi se pod kapotou vozů Ford v několika modernizacích objevují už téměř 2 desetiletí. Nicméně i v automobilovém světě platí, že změna je život. Modrý ovál tak dá během několika málo let současné řadě dieselových motorů vale a jejich místo zaujme zbrusu nová generace označovaná jako EcoBlue. Půjde o mimořádně ekologické a úsporné motory, které se nebojí ani těch nejpřísnějších ekologických testů. Neméně důležité je pak i to, že by měly být agregáty navrženy tak, aby své “ekovýkony” předváděly nejen ve zkušebních laboratořích, ale také v reálném provozu.

Éra TDCi končí. Zatlačovat slzy ale netřeba

Na světě existují miliony řidičů, kteří si roky užívali úspornost, spolehlivost a jízdní projev motorů řady TDCi. Ty sice během nějakých dvou tří let postupně zmizí. Pro nějakou nekontrolovanou nostalgii ale nebude důvod. Jejich místo totiž zaujmou zcela nové pohonné jednotky. Ford tyto motory označuje jako EcoBlue a slibuje, že nabídnou ještě ekologičtější a levnější provoz při současném zlepšení jízdního projevu.

Premiéra u Transitu

Nový motor bude nejprve k dispozici pouze ve dvoulitrové verzi (další přijdou později), a to v užitkovém modelu Transit. Dodáván bude ve výkonových verzích 77 kW, 96 kW a 125 kW. Údajně jej ale půjde bez problémů naladit až někam ke 150 kW. To už by byl pekelně ostrý Transit, co říkáte?

Úspornost a ekologický provoz

Jak sám název napovídá, u motorů EcoBlue se inženýři Fordu pokusili zajít ještě dál ve snaze ušetřit jak naši peněženku, tak životní prostředí. Motory by měly být asi o 10 % úspornější než jejich dosluhující ekvivalent (tj. nejnovější verze motorů řady TDCi), na čemž se bude podílet řada inovativních technologií. Pro ilustraci zmiňme třeba:

  • zrcadlové uspořádání sání v kombinaci s optimalizovanou spalovací komorou pro efektivnější využití energie z nafty
  • nové turbodmychadlo zajišťující lepší odezvu a větší točivý moment, jehož útroby jsou v inconelu (slitiny niklu, chromu a železa) a které zvládne až 240 tisíc otáček za minutu
  • sací kanály v hlavě válců jsou zrcadlově uspořádané tak, že v prvním a druhém válci víří nasávaný vzduch po směru hodinových ručiček, zatímco ve třetím a čtvrtém válci je tomu opačně. Výsledkem je efektivnější míchání vzduchu a paliva při vstřiku
  • nové mimořádně rychlé vstřikovače, které dokážou za jedinou fázi spalování provést šest vstřiků paliva, každý trvající okolo 250 mikrosekund

Ve srovnání s TDCi bude navíc EcoBlue vylučovat o 55 % méně poslední dobou bedlivě sledovaných (a na lidské zdraví prokazatelně škodlivých) oxidů dusíku, byť samozřejmě poklesne i produkce CO2.

Kultivovanější chod

Nový motor nebude jen ekologičtější. Zlepší se také průběh točivého momentu (ten má jít při 1250 otáčkách nahoru o pětinu) a celková kultivovanost. EcoBlue by měly být na neutrál dokonce o celou polovinu tišší než předchůdci s označením TDCi. Tak uvidíme.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016