FUsion ST
Počítejte s Fordem

Inteligentní tlumiče Fordu Fusion “vycítí” výmoly. Bude je mít i nové Modeo?

 
FUsion ST

Ford Fusion, americká obdoba evropského Mondea, ve specifikaci V6 Sport dostane unikátní tlumiče. Ty dokáží vycítit výmol ještě před tím, než se do něj podvozek zakousne. Výsledkem je kromě komfortnější a jistější jízdy hlavně menší opotřebení vozu. Podobný systém přitom v dané třídě nikdo jiný nenabízí.

Výmol podvozek vycítí díky senzorům

Inteligentní systém tlumičů, které jakoby “vycítí” blížící se výmol či nerovnost, by se mohl zdát jako z říše snů. Přitom je to u Fordu Fusion, americké verze našeho Mondea, realita. Systém je postaven na skupině senzorů, které každé dvě milisekundy zjišťují, zda se přední náprava nezačíná “bořit” pod úroveň silniční komunikace. Pokud ano, vyšlou senzory signál do palubního počítače, který tlumič okamžitě zpevní. Díky tomu kolo přes nerovnost jakoby přeletí a vy neucítíte skoro žádný náraz.

Výhodou systému není jen to, že šetří vaše záda. S vozem si i na problematických úsecích můžete dovolit mnohem více. Podvozek se totiž bude chovat výrazně jistěji. V neposlední řadě pak inteligentní tlumiče přivítá i vaše peněženka. Ušetříte totiž nemalé prostředky za opravy.

12 senzorů sepínajících každé 2 milisekundy

Víte, co je to milisekunda? Tisícina vteřiny. A právě v takovýchto intervalech pracuje inteligentní systém odpružení, se kterým se můžeme setkat u Fordu Fusion. Pokud se tedy bojíte, že podvozek nestihne ve vyšších rychlostech zareagovat včas, jsou vaše obavy liché. O správnou tuhost odpružení se stará 12 vysoce citlivých čidel, které pak s pomocí palubního počítače upravují tuhost tlumičů.

Jakmile se kolo začne vlivem nerovností propadat, vyšlou senzory pokyn k zaujetí bojového postoje, který v našem případě spočívá ve ztuhnutí tlumičů. Díky tomu se kolo do nerovnosti nezaboří a v podstatě ji jen přeletí. Nejefektivněji chytrý podvozek pracuje u zadních kol. Zde má totiž systém nejvíce času a informací.

Samozřejmě ani tento systém nedokáže pracovat za hranicí fyzikálních zákonů. Pokud je výmol opravdu hluboký a dlouhý, setrvačná síla nebude stačit a auto se do díry na silnici zakousne tak jako tak. Nicméně opotřebení vozu bude i v takovém případě menší.

Modrý ovál systém testoval na řadě míst, mimo jiné v belgickém městě Lommel. Zde má automobilka speciální testovací okruh, kde na rozbitých cestách během vývoje na svých vozech testuje opotřebení podvozku a dalších součástek.

Ford Fusion V6 Sport: chystá se po letech Mondeo ST?

Inteligentní podvozek, o kterém jsme se bavili v předcházejících odstavcích, můžeme najít u vozu Ford Fusion ve specifikaci V6 Sport. Jedná se o sedan střední třídy – obdobu našeho Mondea – osazený šestiválcem z rodiny EcoBoost. Motor poskytuje výkon 325 koní, díky kterým uvidíte, budete-li chtít, 99 % ostatních vozů jen ve zpětném zrcátku. A ostudu rozhodně neuděláte ani na okruhu. Zároveň půjde i o mimořádně komfortní vůz, o čemž svědčí i přítomnost pokročilého odpružení reagujícího na povrch, po kterém jedete. Bez ohledu na tento systém si můžete jako řidič nezávisle vybrat ze dvou režimů odpružení – normal pro běžné ježdění a potom sport.

Možná vás teď napadá, jestli není Fusion V6 Sport předzvěstí Mondea ST. Oficiální kanály bohužel zatím nic podobného nenaznačují. Nicméně vzhledem k poměrně velkému zájmu o silné vozy střední třídy je možné, že k nám nakonec modrý ovál zpoza velké louže nové Mondeo ST přiveze. Co si budeme povídat, zanedlouho uplyne 10 let od chvíle, kdy z výrobních linek sjely poslední exempláře ST220.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016