e-kolo
Počítejte s Fordem

Městský dopravní prostředek budoucnosti? Elektrokolo. Ford chce být u toho

 
e-kolo

Ačkoliv není v českých městech situace tak žalostná jako v zahraničí, jisté je jedno. Růst dopravy v centrech metropolí je dlouhodobě neudržitelný. Nejde jen o zátěž na životní prostředí a s ní související zdravotní komplikace vlivem smogu. Hustota provozu začíná být dnes ve městech tak extrémní, že bývá někdy pomalu časově výhodnější jít pěšky. Efektivním řešením přitom může být, světe, div se, kolo.

V budoucnosti se můžeme těšit na minimalizaci a kombinování dopravních prostředků

Bohužel platí, že města nejsou nafukovací. Pokud v nich má i nadále smysluplně fungovat doprava, je potřeba něco zmenšit, odstranit, odebrat. To už se dnes děje např. prostřednictvím zákazu vjezdu do některých částí či emisních poplatků populárních např. v Německu. Nepřímo pak provoz dokáže regulovat funkční hromadná doprava, přítomnost cyklostezek (lidé jedou do práce na kole místo autem) apod. Velmi slibným způsobem, jak ulehčit centrům měst, je pak bez pochyb i kombinování jednotlivých dopravních prostředků. 

Co si pod touto kombinací představit? Lidé, kteří přijíždějí do centra, zaparkují na některém z velkých odchytových parkovišť, a dále už pokračují pomocí MHD, jízdního kola či jejich kombinací. Automobilka Ford se ve výzkumu udržitelné městské hromadné dopravy angažuje už roky. Ostatně o jejím konceptu elektrického kola představeném na IAA ve Frankfurtu jsme vás informovali už v roce 2011.

Skladné a výkonné elektrokolo je budoucností městského provozu

Ford se v rámci své iniciativy nazvané Chytrá mobilita snaží nastínit možnosti, jak zabránit, aby se z velkých měst pomalu ale jistě stávaly nežitelné, znečištěné a nefunkční aglomerace. Jedním z výsledků je koncept chytrého a hlavně vysoce funkčního elektrokola pro 21. století. To dokáže díky produktům firmy Apple upozornit na blížící se výmol či vozidlo, umí propočítat nejvýhodnější cestu do cíle, upozornit na aktuální dopravní situaci či dostupnost parkovacích míst. Pokud se nechcete při cestě do práce zpotit, můžete využít aplikaci, která vám spočítá, jak moc musíte šlapat do pedálů. Co je ale úplně nejdůležitější? Kolo je mimořádně skladné, což zapadá do filozofie co možná největšího kombinování dopravních prostředků. Vleze se totiž do kufru kteréhokoliv vozu Ford včetně pidimodelu Ka. Stačí tedy na záchytném parkovišti odstavit auto a dále vesele pokračovat na kole Ford.

U zrodu e-kola stály čtyři klíčové postavy

Když Ford před několika měsíci odhalil v rámci svého programu Chytrá mobilita trojici elektrických kol označených jako MoDe:Me, MoDe:Pro a MoDe:Flex, bylo to především díky čtyřem mužům. U zrodu plně elektrických kol stáli Bill Coughlin, Bruce Williams, Bruce Southey a Tom Thompson.

Coughlin přišel k Fordu před 15 lety a v současné době zde pracuje jako prezident a výkonný ředitel divize Ford Global Technologies. Ta formálně vlastní a je zodpovědná za správu a komerční využití patentů a autorských práv modrého oválu. Coughlin začínal jako elektro-inženýr, později ale dostudoval práva a dnes je specialistou na patentové právo.

Williams u Fordu pracuje na seniorské pozici coby kreativní designér. Aktivně se podílel na vývoji a realizaci řady technických řešení u užitkových modelů řady F. Vzděláním je strojař, v mládí se ale na profesionální úrovni věnoval lyžování.

Southey začínal jako modelář. V současnosti ale u Fordu pracuje jako designér pro inovace. Byl to právě on, kdo ve spolupráci s firmou Apple vyvinul tzv. nepotící režim u kola MoDe:Link. Jakmile kolo podle tepové frekvence zjistí, že se začínáte potit, pustí vám trochu elektřiny do pedálů, abyste si odpočinuli.

Thompson přišel k Fordu v roce 2001. Před tím pracoval jako konstruktér součástek pro raketový průmysl. U modrého oválu je zodpovědný především za vývoj motorů. Některá technická řešení, která se objevují u přeplňovaných agregátů EcoBoost, jsou právě z jeho pera.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016